måndag 11 januari 2010

Jip...del 2

Så träffade jag Jip och hon berättade mer om sin dröm om att få läsa vidare. Jag blev ännu mer skeptisk till hennes önskan när jag förstod hur dålig hennes engelska var....vi fick ta hjälp av tolk. Som ni förstår så blev det ändå ett positivt möte.
Hon ville läsa MULTIMEDIA AND INTERNET SYSTEM ENGINEERING...IT programmet på BANGKOK UNIVERSITY
Eftersom det aldrig har varit meningen att Jip skulle studera vidare efter college, så var varken hennes engelsk- eller matte-kunskaper tillräckliga. Men Jip menade att det skulle hon kunna läsa ifatt och hon var inställd på att det skulle vara tufft.
Jag vet inte hur det gick till men hon lyckades i alla fall få en plats på den utbildningen hon ville.....så 2006 började hon en 4 årig utbildning till dataingengör!!


Anna...en svensk tjej som hjälpte Jip att förbättra sin engelska när
hon precis hade börjat läsa...sen har Gertie en annan svenka hjälpt
henne mycket också.

Jips mor och far, stolta föräldrar

Jip lyckades även få studielån för större delen av utbildningen. Så vad hon behövde var hjälp med var pengar till dagliga utgifter buss, mat skoluniform, avbet på dator och allt annat som tillkommer. Jips föräldrar har väldigt låga löner och har inte möjlighet att betala alla utgifter
själva.

Sponsorer, fick jag min gamla syjunta i Sverige att ställa upp som....Inte bara "syjuntetanterna" utan även två döttrar. Varje månad förmedlar jag ca 600 svkr från dem.....det är vad som behövts för att uppfylla en ung tjejs dröm om en riktig utbildning.


Jip har hjälpt mig otroligt mycket med mina olika projekt i slummen
under de år hon har studerat....det är alltid henne jag ringer om jag
behöver hjälp med översättningar och att få tag i folk i slummen.



Marita och Anna, två av sponsorerna, hälsar på i Bangkok
och passar på att träffa Jip hemma hos mig.
Jip har självklart inte glidit fram på ett bananskal...utan har fått kämpa hårt. Men hon har aldrig gett upp...fast det ibland har varit nära några gånger....speciellt när hon har varit tvungen att be om extra pengar...till sånt som bara dykt upp under utbildningens gång.
Nu går Jip sista terminen och på tisdag ska jag få följa med på ett studiebesök på hennes unviversitet....forts följer

6 kommentarer:

  1. Inte ett öga torrt min vän. Vi borde också gå och träffa Premiärminister Abhisit på Torsdag - han och hans stab skulle kunna lära av dig.
    Deras handläggning är ju alldeles för lång och man hinner inte förverkliga sina drömmar under hans mandat.
    Eloge till syjuntan m.fl!!!! Kram S

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har följt din inspirerande blogg sedan starten.
    Skulle vara roligt att hjälpa till med något...
    vet inte riktigt vad? Åker till Bangkok om
    ca 2 veckor och stannar några dagar.
    Mvh
    Sonja

    SvaraRadera
  3. man får tårar i ögonen...glädjetårar!

    SvaraRadera
  4. Hittade din blogg idag. Helt underbara initiativ! Jag vill gärna hjälpa till så hör gärna av dig.
    /Cathrine
    cathrineronnback@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Ni är så gulliga i era kommentarer så jag vet knappt vad jag ska skriva....egentligen är jag ju bara en länk som kopplar ihop människor på olika sidor av jordklotet med varandra. Kanske ska fundera på att starta en dating förmedling också!!!
    Alla som vill får vara med och hjälpa....det som nu är på gång är tandvård till några ungdomar och ev kommer jag att försöka hjälpa fler barn-ungdomar till utbildning.
    Sonja...du får hemskt tigga ihop restgarner och stickor, virknålar etc...och ta med dig, det behovs alltid.
    Catrine...jag mailar dig

    SvaraRadera
  6. Underbart, verkligen, finner inga andra ord.

    KRAM du är en underbar människa!
    /Stina

    SvaraRadera