tisdag 11 maj 2010

Fah - Koh Samed flicka

Fah heter tjejen som sitter på Ao Phai stranden på Koh Samed. Hon bor med sin mor och bror i något som mest liknar ett skrotupplag.....det mesta i deras hem har de hittat eller fått. Alla som varit på KS vet nog vilken plats jag menar. Deras hem är också en mötesplats för många som kommer till ön för att meditera och leva lite bortom de vanliga turist ställena. Vill man kan man hyra en vindsurfingbräda eller en solstol hos dem. Jag har inte riktigt förstått hur de får ihop till sitt levebröd men de lever ett mycket enkelt liv.

Fah drar i alla fall in en liten del från sin smyckes-tillverkning.
Jag gillar att stanna till hos henne när jag är på ön. Det brukar bli ett eller flera besök, hos henne och hennes pärlor. Helst använder hon naturmaterial, som stenar, snäckor
och pärlor.

Fah har aldrig gått i någon skola ändå är hon mycket allmänbildad och pratar väldigt bra engelska. Engelska har hon lärt sig på egen hand....läsa och skriva har väl mamman lärt henne.


Några av hennes armband



Ett av mina....som hon har gjort.



bambu stock smyckad med musslor...ett smycke i sig.




en fotlänk




Halssmycken.....




ett till....

Förra gången köpte jag 4 armband och 2 halsband ........tänkte jag skulle sälja dem men jag gillar alla lika mycket så....de får stanna i mina ägor. Men är det någon annan som gillar hennes grejer så kan jag be henne skicka. Kommer ni till Koh Samed så hoppas jag ni träffar henne......hälsa.

3 kommentarer:

  1. Vilka vackra smycken, förstår att du behåller dem! Kram S

    SvaraRadera
  2. underbara smycken!!

    ska bli en trevlig upplevelse att handla av henne..för du följer väl med oss dit en sväng när vi dyker upp i höst!?

    ha det gott!!
    kramis mimsan

    SvaraRadera
  3. Väldigt vackra! Måste komma ihåg att åka dit när vi är nere i sommar!
    Jag gillar verkligen de tre översta och den understa.

    SvaraRadera