onsdag 27 oktober 2010

Fairtrade och Foom


Idag har det varit Fairtrade fika lite överallt i världen.....mest i Sverige tror jag...minst 150 000 personer hoppas man ska ställa upp på denna uppmaning.
Vi här i Bangkok har också druckit rättvisemärkt kaffe. Prästen Lovisa bjöd på 11-kaffe med 7 sorters hembakta kakor och Bangkoks godaste kanelbullar.



Fairtrade/Rättvisemärkt

Genom att välja Fairtrade-märkta produkter så skapas förutsättnigar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas

kopierat från Fairtrade.se




Så äntligen kan jag få bjuda er på den länge utlovade bilden.....Foom i nya vagnen.
Grannpojken ville också vara med "på ett hörn". Jag kom lite olägligt, stövlade in mitt i en fotbollsmatch.
Foom var inte alls lika pratglad som annars....det var ju en spännande match. Men han var noga med att visa att han kan förflytta sig lite, med hjälp....gående på knäna.
Vagnen är ju rena rama lyxåket. Tyvärr tror jag inte att den används så flitigt som jag hade hoppats. Båda föräldrarna väljer oftast att bära Foom på höften, när de ska iväg någonstans.
Till skolan åker mamman och Foom bak på farfars motorcykel, och då kan man ju inte ta med vagnen. Jag vet att både Fooms läkare, lärare och andra som känner familjen försöker få föräldrarna att sluta bära honom så mycket. Eftersom det försvårar hans framsteg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar