måndag 30 april 2012

Moew bygger ut

Vi....Kurre, Mon och jag passade på att ta en titt på Moews utbyggnad. Hon planerar att öppna "homestay", det vill säga hyra ut ett rum eller en sängplats åt såndana som du och jag så vi får chans att se livet hur en familj i det vi kallar Bangkoks slum bor och umgås. Samt förstås att kunna dryga ut familjens ansträngda ekonomi. Moews strävan att ge sina döttrar en bra utbildning, citat..."de ska få ett bättre liv än vad jag har"...gör att hon hela tiden försöker komma på nya sätt att tjäna pengar som hon sedan lägger på extra lektioner för sina båda duktiga döttrar. Ett av målen är att de ska studera utomlands när de kommer upp i den åldern.



Moew har fått ett microlån från Häng På projektet. För att bygga ut ett rum i sitt nuvarnde hus. Som alltid när man är fattig så letar man efter det billigaste alternativet när man behöver hjälp med något t e x hantverkare. Moew fick tag på några snickare som tyvärr inte uppfyllde kraven....de gillade mer att dricka Lao(thaiwiskey) än att jobba....så efter 8 dagar och mycket pengar fattigare....kickade hon ut dom. De hade inte gjort så mycket som hon förväntat sig så nu står bygget still. Stackars Moew, tårarna rann när hon berättade för oss. Nu ska hon och maken själva försöka mura upp väggarna och göra rummet klart. Jag har skrivit på Facebook och hoppas få svar från någon murarduglig svensk som kan ge dem ett handtag. Jag vill verkligen att Moews dröm ska bli verklighet....och det kommer att bli en fantastisk möjlighet för den som vill uppleva denna del av Bangkok.... trevligare familj än Moews att vara inneboende hos, det får man leta efter!

10 kommentarer:

  1. Stackars Moew - hoppas att hon får hjälp snabbt! Det verkar vara en jättebra affärsidé - skulle kunna tänka mig ett par dagar hos Moew och hennes familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bokar in dig när rummet är klart....tror det kan bli riktigt bra boendeform för de som vill göra Bangkok på annorlunda vis.....homestay, coooking with Poo, och köpa fina galgar hos Häng På galgar....kanske hinner öppna ett litet soppkök tills dess oxså!!

      Radera
  2. Mycket trevlig, social och kulturell blogg !
    Titta gärna in hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Jerry....tack för berömet och kul att du kommer att följa bloggen. jag ska kika in hos dig också!!

      Radera
  3. Så trist om minilånet naggats så mycket i kanten av suputer, att Moew med make måste utföra jobbet själva.. Så synd att de inte anlitade den duktiga, som byggde Wasanas och Fons hus.
    Hoppas, hoppas att det blir napp på din FB-vädjan om murarduglig svensk..
    Kram till Moew med fam. genom dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det trist....en dyrköpt lärdom. Bäst är ju att betala ut när jobbet är fullföljt....eller kanske 1 ggr i veckan.
      på fb händer inget....så nu ska jag se om jag kan ragga på annat sätt. En arbetsdag i slummen?? måste väl vara en kul och annorlunda upplevelse...eller hur?

      Radera
    2. Annika! har inte sett ditt upprop på Fb.. Kanske, och toligen, har du valt vilka du har skickat till..

      Radera
    3. Hoppas de hinner färdigt....till den 19 maj, för jag vill så gärna bo hos Moew! Det är ju exakt ett sådant boende jag letat efter.

      Radera
  4. Doris...jag skrev efterlysningen på svenskar i bangkok-
    Lian....jag är säker på att du skulle trivas hos Moews familj.

    SvaraRadera
  5. Åh..varför kan jag inte mura..då kunda jag hjälpt Moew..Vilken fantastisk idè med att hyra ut till "långnäsor"!! Jag håller tummarana att allt ordar sej!!
    Här har vi just firat Valborg i strålande sol..och idag ska det bli ännu soligare och varmare!Björkarna slår ut just nu..och jag sitter på trappan med en kopp kaffe och njuter av fågelkvitter..klockan är bara 7 på morgonen..Ibland är livet så härligt!
    Ha det bra!kram

    SvaraRadera