måndag 4 mars 2013

repris på "Cooking with Poo"

 .....och besök på Klong Toey Market. Jag har lagat mat med Khun Poo åtskilliga gånger sedan hon öppnade sina kurser i thaimatlagning för sådär 5 år sedan. Inte för att jag lagar så mycket thaimat här hemma men det är ändå kul att veta att jag kan OM jag skulle få för mig att laga en Thom Yam Kung....Som tham eller Pad thai och bjuda på någon dag.
Att det blev en kurs idag beror på att jag har besök av en  väninna från Sverige....och då passar det bra att förkovra sig i det thailänska köket.

























Som alltid börjar kursen med en tur till den närliggande Klong Toey market.....fantastiska drivor av
färggranna grönsaker och frukter. Den lille goe killen var inte till salu även om vi erbjöd ett högt kilopris för honom ;)





djurmarknaden är inte lika trevlig att se....fy jag gillar inte att se hur plågsamt många djur har det innan de slaktas. Paddor i nätpåsar, krabbor med fastbundna klor, gäss och kycklingar i trånga burar....



Killen i grönt....tyckte det var kul med en falang(jag) som ville smaka på alla grödor han sålde....

Efter avslutad kurs...nu är vi riktiga hejjare på Thai cooking!!

8 kommentarer:

  1. Jag köpte faktsikt den kokboken - "cooking with Pooh", och den är fantastiskt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är fantastisk....finns att köpa på Asian Books från och med idag!!

      Radera
  2. Ser väldigt trevligt ut. Hoppas att det smakade bra. Hörde att ni haft det lite svalt i BBK........här har vi nästan vår......plusgrader och dagsmeja.
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanonbra konsept....först en tur på markanden och sen ner till slummen för att laga maten. Vädret är ljuvligt idag också. Njut av vårvädret där hemma.

      Radera
  3. Gästande "stjärnkock" hos F.A.B. som kommande uppdrag???

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter som en toppenide....ska jag direkt föra vidare!

      Radera
  4. Jag vill gärna ha en repris på min Khun Poo dag! Förklä´t har jag och den läckra kokboken..Upplevelsen kan jag inte åstadkomma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska ha en repris....och det finns ju 5 olika menyer som alla måste testas.

      Radera