torsdag 3 oktober 2013

Saigon, The Siam och Jim Thompson

Jag har varit i Vietnam några dagar, tillsammans med ett gäng Sweor här från Bangkok. I tre dagar gav vi järnet i Saigon och han med att både vara kulturella och att roa oss.

Krigsmuseet och Cuchi tunnlarna....känns som ett måste att ha besökt. Fast jag hoppade över en del rum på museet för någonstans går gränsen på hur mycket sadism och övergrepp man klarar att se...Frågan jag ställer....lärde sig människan ingenting av dessa meninglösa krig? Samma människojakt pågår ju fortfarande runt om i världen.




Staden Saigon är trevlig....mycket mer småstadskänsla än Bangkok trots att där bor nästan lika manga som i Bkk. En fyra timmars vespatur blev höjdpunkten på resan....."Saigon after dark" Bak på varsin vespa for vi fram genom stan och fick uppleva otroligt skiftande miljöer....testa på den inhemska maten och ölen, besöka en otroligt mysig litet "hemligt" musiccafe  innan vi på sista stället hände vid baren och diggade helt annan music.


 
Tillbaka i Bangkok igen.....till ett lunchmöte för att presentera Hang On Hangers på The Siam Hotel (som ligger vid norrut vid floden ca 30 min båtresa från Sampan Taksin piren). Jag blev helt betagen av miljön och det smakfulla sätt som detta hotel är designat i.....och det är fler visst än jag som blivit....The Siam finns med på många "bästa listor" har jag sett.
 

 
Svårt att välja när alla är så fina.....men jag hade plockat med mig några galgar som var klädda i traditionellt thailänskt tyg och de kändes mest rätt i denna miljön. Inget är klart ännu men man kan ju alltid hoppas.
Förresten Thai huset vi  åt lunch i ....kommer från Jim Thompsons hem....han byggde nämligen 6 hus 2 av dem är  nuvarande Jim Thomson House men de övriga 4 har plockats ner för att först hamna i Auytaya men därifrån är de nu tillbaka i Bangkok och finns här på The Siam.

 
I måndags var det stormöte i lokalen.....dels var det lönedax men Moew hade också en ny product att visa och lära ut till tjejerna. Detta är precis vad vi hoppades på då vi skaffade lokalen ....att vi ska kunna göra annat än galgar också. Det finns många både stora och mindre företag som vill lägga ut småjobb....det gäller bara att få kontakt med dem!

4 kommentarer:

  1. Dit är vi på väg i slutet av nästa vecka, vi har väl också tänkt att ge oss på det krigsmuseet, men hur mycket av det återstår väl att se...

    SvaraRadera
  2. Härligt mycket "och olika" att läsa. Nyfiken på de flyttade J.T. husen. Också väldigt nyfiken på vad ni nu jobbar på! Stor kram till er alla och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Skulle just skriva att dit vill jag åka och vila upp mig - tills jag såg prislappen per natt 11500+++++++++++++ - jisses, nästan min månadshyra, CAN NOT!!!!

    SvaraRadera
  4. Hallo på dig, här hemma är det ett härligt höstväder . ville testa om jag kan skriva någon rad här fick hjälp av david som är hemma på snabbvisit så himla kul när de kommer hem, kul att det kommer nya idder tillsammans med galgarna, Jag gillar och läsa vad som händer dig där nere i Thailand eller är det "upp" kram på dig

    SvaraRadera