söndag 16 februari 2014

Långhelg på Koh Lanta...

Det har varit sportlov den här veckan här i Bangkok också. Hugo var lite sugen på att uppdatera sin dykning....han tog ju sitt dykarcerifikat på Koh Kood förra året. 
Tyvärr är det svårt att få tid att underhålla denna sport även om man bor som man tror helt perfect....koh Samet bjuder inte på någon vidare dykning...vattnet är ofta grumligt och trist. Han har gjort några dyk där men var inte alls nöjd. Några dyk har det också blivit på Koh Chang senast i april förra året.




Egentligen hade vi lite planer på att hälsa på en kompis som är på Bali....men vädret har varit ganska osäkert där med mycket blåst och enorma vågor, eftersom det nu var dykning som var vårt främsta syfte på minisemestern så fick vi tänka om.



Vi valde Koh Lanta....kan inte förstå varför vi inte varit där tidigare, ja blev väldigt förtjust i denna ö. Inte var det så väst svårt att ta sig dit heller....vi flög med Air Asia till Krabi, resan tog ca 80 min sen blev vi upphämtade på flygplatsen och fick åka bil och 2 färjor sammmanlagt tog det ca 2 tim.  Vi hade nog tur som slapp sitta i köer....körde bara direkt på färjorna som tog 5 resp 20 min.

Framme på Koh Lanta hade vi bokat in oss på "homestay"....inget vanligt enkelt utan troligen ett av det bästa i Thailand!!! Näe, jag skojar bara, vi bodde hemma hos vänner....och hade det fantastiskt bra.




Hugo har gått fortsättningskurs....så nu har han gått "Advance Open Water" kurs.  Sammanlagt 5 dyk fördelade på 2 dagar plus en dag extra dag med 2 dyk. Hugo är otroligt nöjd med kursen och allt annat runt om kring....Lanta Divers har ett riktigt proffisionellt gäng av instruktörer och han har lärt sig massor. Han har redan börjat planera inför nästa Lanta resa.



Jag måste ju skryta lite om mitt snorklingsäventyr......för hur stor är chansen att det ska komma en valhaj simmande när man ligger och snorklar?? Vi var bara 4 som snorklade, jag, två pojkar i 10 årsåldern och vår instruktör Fabian, som lyckligtvis stoppat på sig sin kamera denna dag.
Visserligen hade det ryktas om att "någon" på en annan båt sett en Whale Shark tidigare på dagen....men vi trodde den hade gett sig iväg....så gissa om vi blev snopna när denna vackra varelse, ca 5 m lång kom simmande så nära så vi hade kunnat klappa den om vi velat....den höll sig runt oss i mer är 10 min, så vi hann verkligen se den ordentligt.


Jag förstod att det är väldig ovanligt att få se en valhaj i dessa vatten....det var inte många av de erfarna dykarna som var med ombord som har sett en valhaj....så inte utan att jag känner mig väldigt previlgerad.




Genom Lanta Divers kan man också gifta sig på någon av öns stränder....vilket är många som gör. Varje år arrangerar man ett 50-tal bröllop. Jag hann att vara med om två!!



















För Hugos del har det inte blivit mycket mer än dykning....men jag har hunnit se mycket av denna, till stora  delar fortfarande ganska oexploaterade ö....jag åkte runt på motorcykel, stannade till där det såg mysigt ut och hade inte det minsta svårt att sysselsätta mig.



Koh Lanta gav verkligen mersmak och det är väl inte för inte som det är såå många svenskar fastnat för denna ö.  


13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, vi gillade det verkligen....speciellt delarna söderöver.

      Radera
  2. Ser superhärligt ut, har varit i Thailand mycket men aldrig på Lanta, kanske nästa gång.
    Hälsningar
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan varm rekomenderas....passa på att dyk eller snorkla också!

      Radera
  3. netta 20140216
    Vilken häftig upplevelse att se en valhaj på så nära håll, var det inte läskigt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För några veckorar sedan hade jag besök av Micro och hennes Petteri....han hade simmat med valhajar på Filipinerna och hans upplevelse gjorde att jag kände mig helt lugn....den här var bara nyfiken och sällskapssjuk tror jag.

      Radera
  4. Såå läckert med valhajen!! Dottern har varit med om exakt samma och hon säger att det var något av det häftigaste hon gjort! Det var på Koh lanta jag var när jag gjorde mina "provdyk" och det var med samma gäng och jag kan bara hålla med - de var helt fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lanta Divers är riktigt bra....proffsig personal och bra utrustning. Att simma med en valhaj är nog en av mina häftigaste upplevelser också....

      Radera
  5. Lanta, verkar vara en riktig pärla..Nej, inget bröllop på G, men stort grattis till Hugo för en lyckad superior dykkurs!!! Och.. vilken upplevelse med valhajen..Jag hade blivit kanonskraj.. Jag ÄR en fegis! Tur att inte alla är det, för då hade jag inte fått se bilderna ovan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha....du är härlig du! Brölopp är alltid fint oavsett om det gäller en själv,, ens barn eller bara som åskådare en bit därfrån.
      Tror inte denna fredliga valhaj skrämt dig heller....
      Hugo är stolt och nöjd over sin prestantion...och det gav mersmak så vi är nog snart tillbaka på Lanta igen

      Radera
  6. Bra att ni kom iväg äntligen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre sent än aldrig....hade ju hoppats få dig som guide på din hemma-arena ;)

      Radera