söndag 18 januari 2015

Bangkok's bästa karta

.....måste vara Nancy Chandler's Map....men första gången jag såg den kunde jag inte förstå hur någon kunde följa en så "pluttrig" karta. Handskriven text och mycket färger i en enda röra....men när man väl fått lite tid på sig att se hur den är uppbyggd så är den tusen gånger bättre än någon annan Bangkok karta!

Det har gått hela 40 år sedan Nancy ritade ihop sin första karta över Bangkok... fredags var det jubileumsfest...då släpptes den 27:e utgåvan av denna fantastiska karta/guidebok. Sen många år tillbaka är det dottern Nima som har det största ansvaret för att allt stämmer...nya ställen tillkommer och gamla plockas bort. Nancy bor numera huvudelen av året i US. Då 1974 var det nog ingen och kanske minst de själva kunde ana om att denna karta skulle bli en sådan succe.

Idag har också Chiang Mai och Hanoi fått sina egna Nancy Chandler kartor.






Allt har sin färg...shopping malls rosa, utomhus marknader lila färg, och mängder av intressanta tips hittar man överallt på kartan...China Town, Chatuchak, Khosan Road och Sukhumvit kan man se uppförstorat format.


Nancy signerar mina kartor...jag köpte många för de har en viss förmåga att att aldrig komma tillbaka när man lånar ut...men det bjuder jag så gärna på!


var får man då tag på Nancy Chandler's  karta?...alla Asia Book Store, på flygplatsen, Chatuchak och på många andra ställen...köp en nästa gång du är i Bangkok, sen kan du rama in den och hänga den på väggen....för det är verkligen ett konstverk!
Vill du veta mer om hur allt startade läs här

1 kommentar:

  1. Den skaffade jag när jag vari Bangkok (av en slump!) och jag kan bara hålla med - den är fantastisk!

    SvaraRadera