onsdag 10 februari 2010

en trip till Koh Kret

I söndags försökte jag agera tour-guide åt Ld, min tibetaska vän.
Vi bestämde oss för en tur på Chao Praya River med slutdestination
Koh Kret. En liten ö som är mest känd för sin keramiktilverkning.



Den vanliga linjebåten duger bra även om det finns speciella tour båtar. Vi betalade 26 baht (5 kr) ihop för 2 biljetter, sånt här gillar en smålänning ;)
Vi åkte ända till slutstationen...stopp nr 30. En tur på precis 1 timme. Sedan fortsatte vi med longtailboat....som visade sig vara en 3 timmars trip. 1,5 tim stannade den på koh Kret och sen gjorde vi ytterligare några stopp vid tempel och godistillverkning. För den trippen betalade vi 100 baht var.....en tiktig lowbudgetdag med andra ord.





En som njöt i fulla drag..... var Ld. Det blir många...."för-första-gången"
upplevelser för henne. Väldigt omtumlande vissa dagar.






det var inte lätt att hitta till keramiktillverkningen.....den som
Koh Kret är känd för. Nu kändes det mer som en krimskrams
marknad...ingen charm alls. Då finns det mycket trevligare platser
att besöka fast ändå kändes detta som lyckad utflykt.



jag lyckades hitta lite fina objekt när jag smet av från
den vanliga rutten.



en fallfärdig kåk....med en underbar veranda



Ld gjorde ett besök i templet.....som de flesta andra.
Jag kände mig inte riktigt klädd för tempelbesök så jag
väntade utanför.
På hemvägen hoppade vi av vid stopp 13, Khosan Road.
Jag gillar att ta med mina besökare dit. En trevlig gata att
bara sitta och titta på folk....eller låta dem titta på oss.

1 kommentar:

  1. Heeeeeeeeeeej nu är jag hemma i kalla Sverige igen. Vi har haft det underbart men nu läser jag i kapp på alla bloggar jag inte kunnat/hunnit läsa.
    Du har som vanligt jätteintressanta inlägg och finfina bilder.
    Välkommen in hos oss och mer bilder kommer.
    Kram Stina

    SvaraRadera