fredag 19 mars 2010

tupp kaka

Igår var det dax för mig att leta upp de gamla receptböckerna....för att
komma på något som jag kunde lära ut....eftersom både Hegge och Kia tagit
"ledigt" så föll det på mig att ta hand om "bakskolan" i slummen.



Välanvända böcker .....den rutiga började jag samla recept i när
jag flyttade hemifrån...eftersom jag lyckades undvika köket under hela
min ungdom så blev det panik när det var dax att bilda familj....men de
har överlevt....jag lärde mig både laga mat och baka.




Sunvieng.....har det inte lätt, tjejerna är hårda mot honom och
tycker att han är klumpig...jag tror han är den som passar bäst till
att hålla på med bakning. Här fixar han toppingen till kakan.





jodå...efter en del suck och stön så blev det en tupp-kaka....vi fick bara igång ugnen
på halvfart så.....den blev seg som en skosula....fast den kaka som inte går åt på våra
stickcafe den har ännu inte bakats...allt har en strykande åtgång...speciellt när det är
gratis!! (ja, jag vet ....vi hade bestämt att vi ska ta betalt.....men inte för skosulor, va?)



.......bullar ett oslagbart kort...även om man måste döpa om
dom nu för tiden. Dessa sparade vi så förskoleklassen skulle få
något gott i dag.





Lek...väntar på fikat. Han är den som fixar fram bord
och stolar till våra träffar...en alltiallokille.





jag fick ett mail från Elouise som var i Bangkok på 2 veckors praktik
från mediaprogrammet i Sverige. Hon läser inriktning journalist.....så det
är väl ingen överdrift att säga att hon valt rätt period. Speciellt som hon nu
bor i huset brevid Abhisit på Sukhumvit soi 31!!!!

Hon hade läst min blogg och vill följa med ner och se med egna ögon
vad vi gör....Här kan ni läsa hennes rapport om både blodbad och stickcafe
Nän visar henne hur man virkar söta blommor till håret...




Alla är inte lika flitiga....men säg den syjunta som handarbetar hela
tiden. Madrassförsäljerskan stannade till för att se hur det går till
att sticka...tyvärr skrämde jag henne när jag tog fram kameran....synd.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild fick på madrassförsäljerskan. Hoppas hon kommer fler gånger och hälsar på.

    Lycka till med bakningen.

    Kram Marie (Elouise´s mamma)

    SvaraRadera
  2. Bra att det blev något trots att ugnen krånglade. Det hade säkert gått att ta betalt för skosulorna, flip-flopen kostar ju 150 Baht paret.

    SvaraRadera