söndag 10 oktober 2010

Vegetarisk festival

Under 10 dagar pågår det nu en kinesisk taoistisk/buddistisk festival här.
I China town var det full aktivitet när Susanna, Hugo och jag var där en sväng idag.



Vid det kinesiska templet var det mycket folk som tände ljus, offrade mat och
olja, något jag bara har sett i tibetanska tempel förrut.



De allra flesta besökarna var klädda i vitt




Utbudet av mat och annat var betydligt större än vanligt. De gula flaggorna visar
att maten är vegetarisk.....även godsaker, som här tex sega nötkakor som hamras med stora klubbor innan de rullas ut till långa stänger som sedan skärs i lagom bitar.
Vi köpte och smakade.....sötare än sött så det mesta hamnade i papperskorgen.




Självklart var vi tvugna att smaka maten också....Jag gillar vegetarisk mat och äter det för det mesta. Vad jag inte gillar är all den mat som ska likna kötträtter
fast den är gjord på soyaprodukter och annat. Huwaligen, för att få bitar i maten som både liknar och smakar som fläsk. De flesta av dessa matstånd
lagar nog vanligtvis inte vegetariskt och kunderna är nog i vanliga fall köttätare, men nu äter de vegetariskt under festivaldagarna.

2 kommentarer:

  1. så gott allt ser ut,ska bli spännande att snart få smaka på det thailändska köket!

    hur går det med tagsen,behöver du fler?
    större, mindre annan färg?? annan modell??

    kram mimsan!!

    SvaraRadera
  2. Hej anga!
    Vi håller på att göra ett grupparbete, och vi lottade då ut olika länder som vi skulle jobba med.
    Jag hade turen att få thailand. :)
    Så jag undrar om du kan berätta lite speciella turistorter och sevärdheter. Vad man äter och hur klimatet är?
    kram rebecca :)

    SvaraRadera