måndag 21 juni 2010

Tur och Retur

Under Hongkong vistelsen så skulle Stefan och en kollega åka och besöka en fabrik i Guangzhou några mil in i Kina. Eftersom jag från början inte planerat att följa med, så sökte jag inte något visum till Kina innan vi åkte från Thailand, (till Hk behöver man inget).
Men väl i Hk bestämdes det att jag ändå skulle följa med....visum kunde vi ordna när vi kom fram det kollade vi med flera personer.

I passkontrollen i Hk sa jag att jag skulle söka "visa on arrival"....no problem, fick jag till svar.

Tågresan tog nästan 2 timmar....tåget var i X 2000 klass, och allt var frid och fröjd..... tills jag gick fram till luckan för visum.....can not, can not, där blev det tvärstopp. Jag skulle behöva en inbjudan och detta skulle defenitivt inte gå att fixa denna dag.

Vi ringde en av cheferna på företaget vi skulle besöka...hon försökte övertala dom att släppa in mig.....vi försökte igen och igen men i "visum-buren" var de helt orubbliga.

Så det var bara att vända om....först vänta 1,5 timme på att ett tåg skulle gå tillbaka till Hk.
Under tiden lämnade de mig inte ur sikte mer än när jag gick på toa!!! de var väl rädda att jag skulle rymma....men de hade ju mitt pass så jag höll mig lugn.

Väl på tåget igen fick jag tillbaka passet.....och efter ytterligare 2 timmar var jag tillbaka i Hongkong igen.....

......istället för att deppa så konstaterade jag att
nu skulle jag ju få tillfälle att se Daniel få sin prinsessa....fd Bangkok Karin var hade inget emot att få en nattgäst....så istället för en affärsmiddag i Guangzhuo så fick jag se ett bröllop på slottet.....vilket säkert var mycket, mycket trevligare.




Jag får väl skicka en insändare till Folkets Järnväg och klaga på dålig information.



Inte nog med att jag inte blev insäppt i Kina....jag trodde de skulle bura in mig...
när jag tog detta fotot blev det en väldigt liv på personalen på perrongen ...no photos, no photos....snabbt ner med kameran och tillbaka till min plats.

Inte såg jag någon skylt som förbjöd fotografering, däremot förstod jag att jag inte får ha med mig bilen på perrongen.....om jag nu skulle få för mig att åka tillbaka till Guangzhu någon gång ;)

1 kommentar:

  1. Vilken resa! Skönt att ni är tillbaka i trygga Bangkok ;-)

    SvaraRadera