onsdag 23 mars 2011

Sökes: engelsklärare för Ploy2

Nu har min gamla syjunta fått ett nytt skötebarn.....Ploy2 kallar jag henne inte att förväxlas med Ploy1. När sponsringen för Jip avslutats så dröjde det inte länge förrän Landsbro damerna hörde av sig och ville ha någon mer att hjälpa.
Nästan samtidigt hade Ploy2 frågat om hon kan få lite ekonomisk hjälp eftersom mamman här svårt att få pengarna att räcka till. Ploy går fortfarande på highschool så det är inte aktuellt med universitet ännu. Hon har 2 år kvar innan det är dax.
Det har tagit några år för denna tjej att inse att hon måste studera för att inte fortsätta i samma spår som mamman och systern. Nu sköter hon skolan bra och att hon nu får ett bidrag varje månad gör att hon vet att vi håller lite extra koll på henne.



Nu har alla thaiskolor sommarlov och Ploy hjälper till på Baan Chivit Mais förskola. Galgar gör hon också när det finns behov. Jag känner att jag vill sätta lite mer press på henne....att hon ska lära sig prata engelska.
Dels för sin egen skull men också för min jag behöver någon som kan tolka när min thai inte räcker till.

Så vad jag nu letar efter är någon som har tid och lust att ge Ploy lektioner i engelska....KAN DU?

3 kommentarer:

  1. Grattis till Ploy 2! Med Lansbrokvinnorna och Annika "bakom ryggen" kommer du att fixa en bra frantid!
    Har den unga damen dator med internetuppkoppling? Om och om det är en bra idé, kan hom skicka korta "dagböcker" till mig. Och jag kommer att svara då och då och ev. med en och en annan "minilektion" Ett bra program "Lexin", används av invandrare i Sverige. Jag vet inte om det finns thai-engelska med tror det. Kollar när jag är i Bkk.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag har en mycket bra hör av mig/Kram S

    SvaraRadera
  3. tackar tjejer....jag visste väl att det inte skulle vara så svårt. Nu kanske det svåraste kommer....nämligen att få Ploy att tycka att det är bra, hon vet inget om mina planer ännu ;)

    SvaraRadera