söndag 29 april 2012

Mää ta kian....så heter hon, vår inneboende

Mon och Kurre, våra smålänska kompisar har just avslutat sin årliga thailandsvistelse.....igår passade jag på att ta chansen att få lite bättre förklaring kring vår kvinnliga ande som bor i huset jag hyrt för mina projekt i slummen. Eftersom Mon pratar svenska så tog jag med henne till ägaren av lokalen som snällt berättade historien om mä ta kian....och varför hon bor hos oss.


För länge, länge sedan så bodde mä ta kian i det som tidigare var huvudstad i Thailand....Auytaya. När 
förfäderna till nuvarande husägaren flyttade till Thailand så följde mä ta kian med hit till Bangkok. Långt innan detta hus byggdes så fanns hon på denna plats och när huset byggdes så fick hon helt enkelt flytta in.

   Vad jag förstod så har hon inflytande på vattenförsörjningen men man ber henne även till henne om lyckligt liv och framgång i både arbete och familjeliv. Grannarna är rädda för henne eftersom de säger sig sett henne komma ut efter att de kastat skräp mellan våra hus....och någon risk för inbrott finns det inte enligt ägaren, i alla fall inte om vi tar hand om henne på bästa sätt.... färskt vatten, apelsiner och röd Fanta eller annan röd saft då och då kommer att ge lycka åt våra projekt.

ja, vad ska man tro....kanske ska göra lite mer än att bara säga hej och hejdå, som jag från början bestämt mig för.


4 kommentarer:

  1. Nja - jag tror nog att det är bäst att du förser henne med vad hon vill ha............

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske ska börja fjäska lite....har börjat att damma lite då och då.

      Radera
  2. Blir varm om hjärtat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. känns bra att veta lite mer om henne.....

      Radera