onsdag 2 maj 2012

food tasting i Bangkok

Idag har jag tillsammans med 8 andra Sweor knallat runt i kvarteren nere vid Silom....strax intill floden. Vi deltog i "local food tasting&cultural walking tour"  Bangkok Food Tours
Under några timmar blev vi guidade både i thailänsk matkultur och historiska byggnader. Trots att termometern visar på 40-strecket så var det inte svårt att bli sugen och vilja prova på "allt" både gott och mindre tilltalande, som serverades på de olika ställen vi besökte.


Denna muslimska restaurang valde jag, när vi skulle rösta fram godaste rätten ....Curry lava on Egg-såg inte så aptitligt ut men smaken var perfekt....jag är tacksam över att vi inte behövde smaka rätten på kohjärna
som också fanns på deras meny...


Kinesiskt te eller örtblandningar....smakade vi av här. Vårt smakprov innehöll hela 25 sorters örter och sas vara bra för att coola ner temperaturen i kroppen....vilket troligen funkade eftersom ingen av oss tyckte att värmen var särskilt besvärande efter att snällt druckit ur våra glas. Annat som den också sas vara bra för var högt blodtryck och åldrande.....så nu bara väntar jag ;)


 Vi tog en av de små färjorna som korsar floden över till Thon Buri sidan.....där åt vi på en liten lokal resturang....bla de 2 rätter som finns på högersidan här nedanför....kyckling med friterat lemongrass och Tom Yam Kung....spicy papayasallad med räkor och svamp

uppe till vänster ser ni min favoriträtt...curry lava on egg.
Nedanför...soppan med fiskbollar som inte alls föll mig i smaken...

                       
Så gott som hela gänget samlat på den korta färjeturen över Chao Praya river...


Med en fika avslutades turen.....på Panlee bageriet. Vi fick släta bullar med div fyllning....en påminde om en svensk vaniljbulle förutom att cremen var grön och smakade pandus, en grön bladväxt som ofta används i bakverk och teer.

Den Katolska kyrkan har legat här i mer än 200 år.....men från början sett helt annorlunda ut.
Till skolan hör också en pojk-skola med mycket gott renome. Kyrkan och skolan ligger mellan Shangri la hotel och Oriental hotel.


Vad JAG tyckte om turen??.....jag kan rekomendera den till såna som är nyfikna på att testa lite annorlunda rätter.....och som inte vågar titta in de små lokala resturangerna.
Små portioner gör att man kan äta många olika rätter utan att bli proppmätt.

Turister som bara har några dagar i Bangkok får en bra balanserad tur där matkultur varvas med intressanta kulturella platser av en kunnig guide.

för egen del var jag mest nyfiken på hur turen var upplagd, kanske något man kan härma efter nere
i slummen?

När det gäller att testa på främmande maträtter, så har jag alltid varit nyfiken och prövat. Ibland
bara tagit en tugga och sedan kastat men oftast konstaterat att det faktiskt var godare än det sett ut.
Jag sätter mig gärna på en plaststol och äter bland de lokala thailändarna ute på gatan.....och jag tror fler turister och expats kommer att göra det efter att ha vandrat runt på dessa mat-testing-turer.



12 kommentarer:

  1. Désiréemaj 02, 2012

    Kul läsning! Vilken bra idé det där om att härma efter i slummen, jättespännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. allt bra behöver man ju inte komma på själv...här gäller ju regeln same, same

      Radera
  2. Ofta så är det ju där den bästa maten finns - på plaststolen ute på gatan! Kul att få vara med på turen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. och tänk så många som aldrig vågar pröva dessa matställen...tur de inte vet vad de missar ;)

      Radera
  3. Riktigt kul idé!! Och kyrkan, har jag faktiskt sett live! Ett rent misstag. Lena och jag trodde att vi kunde gena till Shagri La.. Genvägar är senvägar! Men kyrkan är jättefin och minns jag rätt har jag läst att t.o.m stenarna är förflyttade hit från katolska kyrkanshemland..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grindarna kanske var stängda den dagen för annars kan man gå en genväg där. Ang stenarna är du säkert mer påläst än jag...låter ju inte helt omöjligt iaf. jag tror de sa att det var franska missionärer som byggde kyrkan.

      Radera
  4. En toppenidé för slummen!!
    Blir sååå sugen på att komma tillbaka snart igen...bilderna lockar verkligen!!

    kramar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ok Malin....jag tar mig några egna prova-på-mat-rundor innan du kommer. Måste ju hitta någon som servarar räkor!!!

      Radera
  5. Det där låter spännande! Apropå små ställen med plaststolar - jag glömmer aldrig den där fantastiska kycklingen vi åt tillsammans......All annan kyckling smakar inte lika bra efter det!

    SvaraRadera
  6. Lian Nymanmaj 03, 2012

    Det ska jag verkligen göra när jag kommer ner. Såg på sidan att det fanns några olika att välja på, ni tog väl Bangrak turen? (950 B)Kvällsturen i China Town låter oxå spännande. Tack för jättebra tips!

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant men mest lockande var nog ört-te;t mot åldrandet - det får det bli nästa gång - i massor!

    SvaraRadera
  8. Alltid lika roligt att läsa din blogg och se alla fina bilder!!
    Rolig och spännande läsning om turen du och dina vänner gjort!!
    Ikväll blir det spännande att titta på hockey-vm!Sverige-Norge..extra kul att två landsbrokillar är med..heja Johan,Erik och resten av trekronorna!!

    kram

    SvaraRadera