torsdag 16 augusti 2012

Pasin har somnat in

Pasin, har funnits med på BCM så länge jag minnas. Tidigare "jobbade" hon på övervåningen där hon bla gjorde lite smycken och kort. När jag hade träffat henne några gånger och insett att hon knappast såg någon alls, tog jag med henne till en optiker. Nej hon såg knappast alls och behövde opereras, innan dess var det ingen mening att ge henne glasögon. Så det blev både operationer(båda ögonen)och glasögon efter det...så gick det några år och hon var glad.
När hon sedan blev sjuk och inte kunde ta hand om sig själv så fick hon helt enkelt flytta in i förskolelokalen på BCM, personalen turades om att sköta henne. Det har varit mycket upp och ner med hennes hälsa men när alla trott att hon snart skulle dö så har hon piggnat till och levt ett tag igen....men inte denna gången. Pasin är död...det kommer att kännas konstigt att kliva in och inte krama hennes magra hand fler gånger. Hon fick ett värdigt slut tack vare dessa fina kvinnor på BCM.

Moew hade mycket att berätta idag när jag ringde henne....trots att min thailänska legat i dvala några månader förstod jag en hel del av det hon berättade.

Sunviengs gamla mor har repat sig riktigt bra och nu kan hon t o m promenera ute i gränderna....nu hoppas jag bara att Sunvieng snart kan ta upp sina studier igen.

Nän och hennes döttrar mår bra....nu har ett litet extra arbete där hon städar på en annan förskola i slummen. Hon väntar på att galgtillverkningen ska komma igång igen.

 Ploy trivs bra med sina nya tänder....hon använder dom "nästan alltid"!!! Får nog planera in ett återbesök åt henne snart.

Ploy 2....sover länge, borde betyda skolkar!!! om jag förstår Moew rätt
Det var vad Moew och jag hann att avhandla idag....plus förstås "Vad svenska kvinnor gör uppe på taket???" Ja, det kan man ju undra....en del trillar ner!

8 kommentarer:

  1. Har förstått att du varit utsatt för en olycka! Vad i herrans namn ska du upp på tak å göra - det är inget jobb för medelålders "tanter"
    Krya på dig
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är jag beredd att hålla med dig....Å nästa gång det ska klättras på stegar då ska jag se till så den är förankrad.

      Radera
  2. Jag skickar alltid upp någon av sönerna, när något högt upp skall fixas.......för jag är höjdrädd, det har nog räddat mig från många frakturer.
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde jag också gjort...han erbjöd sig!

      Radera
  3. En liten tår kommer i ögat när jag läser vad som hänt. Pasin var ett leende det ggr som vi varit med på BCM=)

    Ta hand om dig nu ordentligt, hann ju inte med ngn mer träff innan du åkte tyvärr.

    kramar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hände inte så mycket i hennes liv så hon blev alltid glad när det dök upp ett nytt ansikte....
      men jag hann ju träffa dina barn och Eva/kram

      Radera
  4. Så roligt att Sunviengs gamla mor nu mår bättre. Så mycket svårare, och troligen kortare, hennes och Pasins liv varit utan dig!!! Fnissar lite åt Ploys framsteg med tänderna "använder dem nästan alltid"! DET har vatrit en lååååg resa att komma så långt, både för henne och dig!
    Hälsda nu alla i HÄNG PÅ klollektivet och Sunvieng! Med kramar till er alla!!!!!

    SvaraRadera