onsdag 3 oktober 2012

jag är ressugen...

"bläddrar"(säger man så om foton i datorn också)bland mina foton och blir så otroligt sugen på att ut och resa igen. Nu har det gått 5 år sedan jag gjorde mina 2 mest minnesvärda resor....först red jag med normaderna i Mongoliet och senare samma år reste jag till Lhasa i Tibet. Båda resorna var helt fantastiska men ska jag göra om någon av dom så vill jag åka tillbaka till Tibet igen för där finns så otroligt mycket mer som jag gärna vill se och uppleva. Jag tror mina vänner som nu är ute och reser en i ¨Peru och några i Nepal har väckt min längtan att ge mig iväg på en ny resa....


9 timmar tog vandringen från den lilla byn Laden till klostret i Doloen Gompa där vi stannade 2;a natten. Att gå denna sträcka på "normal" nivå skulle troligen inte tagit hälften så lång tid.....det var ju inte med alldeles lätta
steg man tog sig fram på 5000 m höjd.
Detta fotot är tagit på 5300 m ö h som var den högsta punkt vi paserade....mäktigt


Världens högst belägna bosättning....bara 7 hus i byn Laden, där i ett hus byggt av torkad jakdynga och trampat jordgolv sov vi på  väggfasta britsar medan husdjuren sov några meter ifrån. På kvällen när det var stjärnklart kändes himmel så nära så man ville räcka ut handen och plocka ner några stjärnor


En dag på väg upp för att besöka nunnor som bor på bergssidan av Lhasa. Böneflaggor vajar ovanför oss och sänder sina böner mot himlen i varje vidslag...

 Nu ska jag på allvar ta tag i planeringen av nästa resa....till Burma skulle jag vilja åka

4 kommentarer:

  1. Oh vilken härlig resa det där verkar varit :) Burma vore roligt, jag ska nog dit i Mars.. följ med då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ide, kanske jag ska nappa på!

      Radera
  2. Sawaddi klapp.

    Hittade länk till din fantastiska blogg på FixaDinBlogspot.
    Du har en väldigt intressant och lärorik blogg och för att inte tala om det rent tekniska och estetiska i din blogg som är helt exellent.

    Tänk att få kunna resa omkring så mycket i välden som du gör. Det är ju helt fantastiskt.

    Själv så har jag inte den möjligheten men väldigt kul att läsa andra som berättar och visar bilder på sina resor.

    Nåväl, TACK för en väldigt intressant och fin blogg där du delar med dig från dina resor.

    Vänliga hälsningar,
    Bertil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit Bertil och tack för allt bloggberöm...
      jag känner mig mycket previligerad som dels har kunnat göra en hel del resor men också att jag har kunnat bo utomlands i så många år.

      Radera