söndag 25 april 2010

Suvarnabhumi Airport....hotell

I fredags blev jag tillfrågad av Svenska Kyrkan här i Bangkok om jag hade möjlighet att följa med ut till flygplatsen för att dela ut kaffe och kanelbullar till svenskar som är strandade i Thailand pga av att vulkanaskan. Många svenskar fortfarande väntar på att få plats på något av planen till Arlanda eller Köpenhamn. Några har väntat i snart en vecka!!!
En del har fått hemresedatum i mitten maj....och för att eventuellt ha chansen att komma med på en flight tidigare så måste de infinna sig på flygplatsen för att vara standby....Om det skulle visa sig att inte alla inbokade på flighterna dyker upp. Så istället för att åka mellan hotell och flygplats 2-3ggr per dygn så väljer många att bo på flygplatsen....där bottenvåningen har förvandlats till ett enda stort vandrarhem. Självklart är det inte bara svenskar utan här sover folk från hela Europa sida vid sida....man får nästan lite tränings-läger-känsla när man är där.



Idag var det....Lovisa präst och Annika L och jag som voluntärade, svensk saft, bullar och äppelkaka....muntrar nog upp lite i alla fall. personal från ambassaden var också där och delade ut fler madrasser, informerade om läget i Bangkok och svarade på frågor.....




inte att ta miste på .....en svensk lintott


snart är nog kortleken utsliten.....det finns inte så mycket annat att göra.
5 nätter har denna familjen redan väntat på att få åka hem....och fler blir det
om de inte blir en av de lyckliga som har turen på sin sida när tomma platser
dyker upp.



Läsa, sova, äta och vänta och vänta

en del är frusterade över att inte komma hem till jobb och skola och deklarationer
som ska göras....men de flesta är ändå vid ganska gott mod och inser att det kunde
varit värre.

9 kommentarer:

  1. Jag har fått lite info från Karolina om läget på flygplatsen. Ni är duktiga!!! Jag håller med dig, Annika. Det kunde ha varit värre!! Vi tänker på er! Varma Kramar

    SvaraRadera
  2. Fick du fler beställningar med dig hem? Kram S

    SvaraRadera
  3. Bullar och äppelkaka! Kanske tar mig en sväng förbi flygplatsen ;-)

    SvaraRadera
  4. Va gullligt av er! Det uppskattades nog mycket. Kram från lugnet på Phuket.

    SvaraRadera
  5. Ja, tänk vilken grej det blev av den här askan. Där jag bor hör jag nästan alltid flygplan som just gått upp eller strax ska landa på Arlanda. Ett sådant där dovt bakgrundsljud som man inte längre tänker på. Men så blev det tyst, och det märker man egentligen inte heller. Men så var det en dag det blev en liten glugg i askan och de tog upp/ner några plan. Då insåg jag vad tyst det varit.

    SvaraRadera
  6. Fin insats! Kanske kan du svänga förbi Qatar med lite bullar senare i veckan? Jag har nämligen en lång mellanlandning där. Kanelbulle och svart kaffe, tack.

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat! Och ett ref. med bilder UTAN snyft! TACK!! (Fattar att det ¨är TRIST, men en naturkatastrof...)
    Annika!!! Tror du inte att du kan få de madrasser och lakan m.m., som inhandlats, för vbf. till slummen?!!! Loppmarknad/auktion/gåvor??!!!!!!

    SvaraRadera