måndag 8 mars 2010

skola för Goo och Gom

Under alla de år jag har haft kontakt med Wasana så har hon aldrig bett om något extra sedan Marie började sponsra henne för 4-5 år sedan.
inte ens när jag har frågat henne har hon sagt att hon behöver mer.
Maries hjälp har verkligen gjort en enorm skillnad för Wasana.... hon behöver inte längre oroa sig för om hon ska få ihop tillräckligt med pengar till välling till Fon, eller hur hon ska ha råd att köpa all medicin som Fon måste ha.


Kusinerna Goo, Gom och Fon för 3 år sedan.

Men en dag för lite mer än 3 år sedan när jag träffade Wasana. Så undrade hon om
jag kunde hjälpa hennemed ett problem. Hennes syster satt i fängelse så Wasana tog hand om systerns barn, tvillingarna Goo och Gom.
Pojkarna hade redan bott hos henne i 3år och mamman hade ytterligare 2 år kvar av sitt fängelsestraff.
Wasana ville att pojkarna skulle fortsätta på highskool(högstadiet) i 3 år. Nu visste
Wasana inte hur hon skulle få ihop till skoluniformer och matpengar som de skulle behöva.
Det var då som Eva...som också bodde i Bangkok och som länge tänkt att hennes familj skulle ha ett fadderbarn, kom in i bilden. Eva lovade att sponsra Goo och Gom dessa 3 år. Nu är det snart 2 år sedan Eva och familjen flyttade tillbaka till Sverige men självklart har stödet fortsatt. Nästa vecka är denna 3 års-sponsring slutförd....



Goo och Gom idag....3år senare. 2 finniga 15-åringar....som nu vill läsa vidare
på gymnasiet. Wasana oroar sig förstås för det det ska
bli....mest oroar hon sig för att killarna ska hamna i bråk...för hon har hört att
skolan de har sökt och kommit in på är känd för att ofta hamna i gängbråk med
andra skolor. När jag frågade henne om hon kommer att klara att ha killarna i skola
utan sponsorhjälp så svar hon att hon tror att det ska gå bra....för nu har hon ett
extra jobb...det berättar jag mer om en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar