torsdag 30 maj 2013

extraknäck och resa

jag hörde att kända bloggare har någon som hjälper dom att blogga när de själv inte hinner....borde kanske ställa mig till den gruppen snart ;) För när i hundan ska man hinna skriva?? själva skrivandet är väl inte så  svårt....det som tar tid för mig är ju att jag inte fattar hur saker och ting fungerar!!! Som nu t e x....har jag mailat over 5 foton från min nya mobil....bara ett kom fram till mitt g-mail, hur svårt kan det vara??
Fråga 1: hur minskar man ner storleken på foton om man vill skicka från Samsung till mailadress.....med iphone gick det ju automatiskt! Om dygnet hade 48 timmar kanske jag själv skulle kunna lära mig hur telefonen funkar....nu har jag varit i butiken och fått lite smålektioner....hotat med att jag kommer att sitta där tills jag kan.....men det är ju bara tomma hot för det hinner jag inte!

Inte nog med det jag har visst lyckats koppla in ett stavningsprogram här I datorn som lägger sig I vart enda ord jag skriver.....install på engelska, och jag vet inte hur man kopplar ur det!!

 
 
 Igår hade jag med en påse med grejer till Susanna....men eftersom hon gick på IKEA och strosade så lämnade jag in den till kvinnan som har sin lilla kiosk précis utanför F.A.B:s lokal. Jag köpte en flaska vatten och stod och pratade en stund.....och vad ser jag då??? Häng På galgar....så där hittade jag en employer som jag inte förut kände till!!!
Tror tusan att hon behöver dryga ut kassan....undrar om det kan vara någon förtjänst på en flaska vatten som kostar 8 Baht?? ser ni kassen men galgar bland allt annat?
 
Ikväll har vi haft lite planeringsmöte inför stundande helgens personal resa till Koh Samed....gissa om alla är förväntansfulla?? Planerna var ju att vi skulle åkt redan för 2 veckor sedan....men min oplanerade resa till Detroit ändrade ju det så det får bli nu istället.
Men det är inte utan... att jag blir lite orolig när jag hör deras diskussioner om hur de ska hitta  till bussterminalen vid Ekkamai....dit tar det knappt 5 min med bil! Jag måste vara tokig som ger mig iväg med ett gäng på 10 pers som knappt varit utanför slummen ???  

13 kommentarer:

  1. Oj, oj! Det är en lång, lång resa för tjejerna medan svenskar i Bangkok tycker att det är härligt nära till paradisön. Fixar sig nog med att ta sig till bussen. Gissar att du eller pärlan Moew löser det..också!

    Du är ju expert på problemlösning och antar alla utmaningar..

    Önskar tjejerna en välförtjänt, kanske första semester i livet. Ha det så gott!!! Ser fram emot bilder och text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi ska fixa det...båtresan är också ett stor samtalsämne nu. jag har lovat att dyka efter alla som trillar I....för vi ska ha med oss exact lika manga hem som dit!

      Radera
  2. På din fråga måste jag tyvärr svara att jag inte har en aning!!
    När det gäller din resa tycker jag du är helt fantastisk och ser verkligen fram emot rapporterna därifrån - hoppas ni får det jättebra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapport kommer....fast inte förrän vi är hemma igen!

      Radera
  3. There are no excuses - det går en Songtaew från 70 rai till Ekkamai BTS och kostar 8 bath!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har jag lurat chauffören på 1 baht....brukar nämligen bara ge 7!! fy på mig. Enl tjejerna så går den ingen Sontaew så tidigt som vi ska åka 6.30

      Radera
    2. DU har rätt Ekkamai Songtaew kostar 7, den som går till Klong Toey Market kostar 8...

      Radera
  4. Ser fram emot reportaget. Istället för färdledarvimpel eller -paraply har du väl en galge att vifta och visa vägen med?!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt genial ide Göte....håll utkik. Klara vi denna resan så är nog chansen stor att vi snart tar tåget upp till dina trakter!!

      Radera
  5. Oj så spännande. Ser fram emot bilder.
    Datorer är knepiga......för oss vanliga dödliga. Min dator vill inte ta emot kort från kameran längre, så jag fotar med telefonen och mejlat till mig själv, så jag kan använda kortet på datorn. Långsökt ja, krångligt ja, men det fungerar.
    Ha en riktigt trevlig resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. får se om det märks på bilderna att jag valt en sämre bildkvalite....

      Radera
  6. Hoppas verkligen det blir lyckat:) så jättefint med en liten personalresa till Koh Samet. Tänk vad uppskattat av tjejerna. Du tänker då på allt:) skall bli spännande att se bilderna därifrån. Kram o hälsa / Mimmi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kommer snart bilder och lite text från en riktigt bara resa...

      Radera